Skoven som vores anden legeplads

I Troldehøjen går børnehavebørnene i skoven, eller på tur i nærområdet, 2-3 dage om ugen. Hvert barn skal have en rygsæk med hjemmefra til, madpakken, en drikkedunk og et sæt skiftetøj.

Vi anbefaler en rygsæk, der kan spændes hen over brystet og som har polstrede skulderstropper. Skiftetøjet, bør være så let som muligt og placeres i en pose, så det ikke bliver vådt, hvis det regner eller drikkedunken lækker.

Drikkedunken bør indeholde vand, da juice og saft tiltrækker hvepse og bier.

Madpakken bør ligge i en ikke alt for stor madkasse, som er nem at åbne for barnet. Pak hver mad selvstændigt ind, så hvis uheldet er ude og alle madder ryger ud i skoven, er de nemme at samle op igen, uden skovbund på. Nemme klapsammen madder er at foretrække, så kan de også spises med vanter på.

Om vinteren er særlig vigtigt med vandtæt overtøj, fodtøj og luffer/ vanter. Der må meget gerne i denne årstid ligge et par ekstra vandtætte luffer i rygsækken.

Om sommeren anbefaler vi langt let tøj. Det beskytter ben og arme mod myg, brændenælder m.m.. Lukkede sko er også bedst, sandaler bliver hurtigt fyldt med skovbund . Alle børn bør også have en hat, mod sol og myg. Og husk, tjek vejret hver dag, så jeres barn har det rigtige tøj med til dagens vejr. På den måde har i sikret forudsætningerne for en dejlig tur, for jeres barn.

Og sidst – Husk at tjekke for skovflåter, hver eneste dag!

Læs mere om skovflåter: http://www.skovflaat.dk/

Tøj liste til turtasken:

Når jeres barn går hos Skovfræserne eller Skovtroldene, er det vigtigt i ser om deres ting er i orden og de er på pladsen i gaderoben hver dag. Vi forventer at, i smører jeres barn med solcreme om morgnen, de dage hvor i skønner at det er nødvendigt, vi smører solcreme på efter frokost, når vi skønner det er nødvendigt. Hver dag skal jeres barn have drikkedunk og madkasse med og en rygsæk som passer i størrelse til jeres barn, der må gerne være en clips foran som holder skulderstropperne på plads. En pose med ekstra skiftetøj skal der også være i tasken, ex. Strømper, underbukser og bukser.

Kurven i gaderobe skal indeholde:

Forår / efterår / vinter:

• 1 Sæt undertøj
  • Strømper