Hverdagen

Hverdagen i Troldehøjen

I Troldehøjen er børnene fordelt på 3-4 stuer. Om morgenen møder der to medarbejdere ind for at åbne institutionen. Der åbnes enten udenfor på legepladsen eller på stuerne. Kl. 8 møder der flere medarbejdere ind, og børnene bliver herefter delt op på stuerne eller på legepladserne, alt efter hvad der er behov for. Det vil altså være lidt forskelligt, alt efter hvad tid man kommer, hvor man kan aflevere sit barn. Men børn har også forskellige behov, og dem tilgodeser vi gerne. Uanset hvor barnet afleveres, hjælper vi gerne med at sige farvel. Det er helt individuelt hvad det enkelte barn har brug for af hjælp til at sige farvel. Nogle vil fx gerne vinke selv og andre vil gerne afleveres på skødet af en voksen, andre er bare i gang med at lege med det samme.

Når klokken bliver ca. 9 holder alle stuer morgensamling. Morgensamling består af forskellige pædagogiske aktiviteter og de enten starter eller slutter af med lidt brød og frisk frugt. Morgen og eftermiddagsmaden i børnehaven er financieret af en forældrestyret frugtordning. Brødet bager vores køkkendame.

Efter morgensamling har stuerne forskellige aktiviteter. Særligt i vuggestuerne, er dagene meget strukturerede. Vi arbejder også med tydelig struktur og forudsigelighed i børnehaven, men her er mere plads til spontanitet.

På alle stuer deles børnene som regel op i mindre grupper om formiddagen og laver dagens planlagte aktiviteter og ture. Aktiviteterne kan både foregå ude og inde. Når klokken er ca. 11 spises der frokost og efter frokost skal de mindste sove og de store skal ud og lege. Vi er ude hver dag, næsten uanset vejret. I løbet af eftermiddagen er der særligt fokus på de børneinitierede lege. Vi er ofte meget ude om eftermiddagen, især i sommer halvåret, men nogle gange er vi også inde.

Vi prioriterer at bruge uderummet i mange pædagogiske aktiviteter, og børnehavegrupperne tager på tur 2-3 gange om ugen. Turene er af forskellig varighed og det er også forskelligt hvor turene går hen. Men det er primært områderne omkring søen og i skoven der bruges.

Vi har fokus på børnenes perspektiver i de pædagogiske aktiviteter, og vi inddrager børnene i rutinerne og alle de praktiske gøremål i løbet af dagen. Vi betragter alt, lige fra håndvask til puslespilslægning som pædagogiske aktiviteter med læringspotentiale der skal understøttes pædagogisk. Børnene kan lære meget i de daglige rutiner, i garderoben, under måltidet, når der skal ryddes op osv. Derfor er dette også vigtige aktiviteter, som der bruges tid på.