Indkøring og overgange

Indkøring af jeres barn/børn i Troldehøjen

At starte i institution er en stor- og nogle gange overvældende oplevelse for et barn. Uanset om barnet kommer fra dagpleje, er blevet passet hjemme eller kommer fra en anden institution, er det af stor betydning for barnet, at overgangen bliver håndteret på en ordentlig måde og med øje for barnets behov. Opstarten i institutionen, danner grundlaget for barnets tillid, trivsel, tryghed og udvikling i den første tid.

I Troldehøjen er vi meget opmærksomme på indkøringsprocessen, og på at skabe den bedst mulige opstart for dit/jeres barn, i samarbejde med dig/jer. Dette betyder blandt andet at I får én primær voksen, som tager imod jeres barn i starten.

Indkøringen:

Almindeligvis tager indkøringen ca. 1-2 uger. Vi beder dig/jer om at afsætte tid i kalenderen til dette.

Til at starte med vil vi bede dig om at være på stuen sammen med barnet. Personalet på stuen, aftaler med dig når du kan prøve at gå ud af stuen uden barnet, og fx sætte dig op i al-rummet og få en kop te eller kaffe, eller gå en kort tur. Denne del af processen foregår over de første 2-3 dage. Alt afhængig af hvornår barnet begynder at udvise tryghed og tillid til de voksne, vil vi foreslå dig at aflevere barnet, og komme tilbage efter et par timer eller efter frokost.  På 5. dagen, håber vi at I kan aflevere barnet og fortsætte videre til jeres daglige gøremål.

I nogle tilfælde oplever vi at barnet har behov for en længere proces. I de tilfælde finder vi i samarbejde med forældrene ud af hvordan den videre proces skal være og hvad der kan lade sig gøre.

Efter de første ca. 3. måneder indbyder vi jer til en samtale, hvor vi gerne vil høre om jeres oplevelse af hvordan det går med barnet. Vi vil ligeledes orientere jer om vores observationer og oplevelser.

I er selvfølgelig, til hver en tid velkomne til at bede om en samtale omkring trivsel og andre spørgsmål.

Overgange mellem stuerne

I forbindelse med overgangen mellem to stuer, vil vi i god tid informere jer, om planen med at flytte Jeres barn. Det vil oftest være i overgangen fra vuggestue til børnehave. Processen starter ca. 3 uger før den officielle flytning. Jeres barn kommer i den periode, på besøg på den pågældende stue så det bliver trygt ved de nye omgivelser, børn og voksne på stuen. Vi er en forholdsvis lille institution, hvilket betyder at de fleste vuggestuebørn allerede kender de andre voksne i huset rimelig godt.

Efter besøgsperioden, starter barnet endeligt op på den nye stue. Vi forventer, i denne forbindelse, ikke at det er nødvendigt at I bliver på stuen sammen med jeres barn. Vi vil tilbyde en overleveringssamtale, som handler om at overdrage vigtig viden om barnet til de nye voksne. Her deltager I sammen med en voksen fra vuggestuen og en fra den modtagende stue.

Overgang til skole

Den sidste overgang vi arbejder med i Troldehøjen, er overgangen fra børnehave til skole. Fra en gang i september arbejder vi med skoleforberedelse. Det gør vi blandt andet i samarbejde med Nødebo Børnehus og skolen. Vi mødes ca. 1 gang om ugen, hvor der er fokus på at børnene lærer hinanden at kende på tværs af børnehusene, samtidig med at de lærer skolen og skolens område at kende. De fleste gange vi mødes deltager der også en medarbejder fra HFO'en, så børnene allerede kender hende før de starter i tidlig HFO 1. maj.